Dat was de laatste trip.

18 december 2016 - Bigi Pan, Suriname

Hoi allemaal,

Hier is ie dan, mijn allerlaatste blog! Afgelopen week heb ik mijn allerlaatste week stage gehad hier in Suriname, wat tevens mijn laatste stage van de opleiding is geweest. Ik heb een ontzettende leuke en leerzame tijd gehad, veel verschillende afdelingen gezien, veel mensen leren kennen en gewerkt in een totaal andere cultuur.

Dit weekend heb ik ook mijn laatste trip hier in Suriname gemaakt, namelijk naar Bigi Pan. Een natuurgebied van ongeveer 68.000 hectare gelegen in West-Suriname. Bigi Pan betekend letterlijk; ‘groot meer’. Het gebied is bestaat uit kreken, mangroves en natte- en droge moerassen. Op deze plek komen ongeveer 120 verschillende vogelsoorten voor.

De heenweg zijn we op verschillende plaatsen gestopt, waaronder Groningen, Nickerie en Nieuw Nickerie. Groningen in Suriname heeft trouwens zijn naam te danken aan alle Groningse boeren die hier vroeger op de rijstplantages hebben gewerkt. Verder hadden we een Hindoestaanse chauffer, die ons nog een rondleiding heeft gegeven in een Hindoestaanse tempel en uitleg over het geloof heeft gegeven. Daarnaast zijn we nog gestopt bij een rijstfabriek, waar we ook een rondleiding kregen en uitleg over hoe het in zijn werk gaat vanaf het moment dat de rijst geoogst wordt, tot het moment dat het in de verpakking zit.

In Nieuw Nickerie zijn we vervolgens op de boot gestapt, na een uurtje te hebben gevaren waren we aangekomen in Bigi Pan.

Het verblijf waar we sliepen was een huis midden op het water, een ontzettend mooi uitzicht want waar je ook keek, het enige wat je zag was water en bomen. We hebben onze spullen op de kamers gezet en zijn toen gelijk de boot weer ingegaan om vogels te spotten. In Bigi Pan zitten namelijk heel veel rode en witte ibissen. Dit was een ontzettend mooi gezicht, wat ze kwamen allemaal tegelijk aanvliegen om een plekje te zoeken waar ze konden slapen.

Nadat we de vogels gezien hadden zijn we teruggevaren om te gaan eten. ’s Avonds gingen we opnieuw met z’n allen de boot in, dit keer om kaaimannen te zoeken. Helaas hebben we geen kaaimannen gevonden, maar daarentegen hebben we wel 2 slangen (boa’s) gezien. Aangezien ik in al die 13 weken dat ik hier in Suriname zit, nog geen enkele levende slang had gezien, vond ik het wel erg leuk om er op de laatste trip toch nog 2 te spotten. De sterrenhemel in Suriname is trouwens ge-wel-dig, er zijn zoveel sterren aan de hemel dat zie je in Nederland niet. Om hier dan in het pikdonker in te varen is erg mooi.

Eenmaal terug bij het verblijf hebben we met z’n allen nog wat gedronken en is iedereen gaan slapen. Om 8.00 uur werden we allemaal weer wakker gemaakt, omdat het tijd was om te ontbijten.

Na het ontbijt zijn we opnieuw met ons allen in de bootjes gestapt, dit keer gingen we flamingo’s spotten. Deze zitten namelijk massaal in Bigi Pan (behalve in de regentijd). Toen we dichterbij de flamingo’s waren zag je ook ineens één grote roze vlek van alle vogels die er zaten. Wat een heel mooi gezicht was, is dat wanneer één flamingo begon te vliegen de rest allemaal volgde, dus al die beesten vlogen dan tegelijk weg.

Vanuit de plek waar we de flamingo’s hebben gezien, gingen we door naar een andere plek op het water, het was ondiep water en de hele bodem was gemaakt van modder. Hier hebben we een modderbad genomen, oftewel; onszelf helemaal ingesmeerd met modder om dit er vervolgens weer met veel moeite af te kunnen krijgen.

Met nog wat modder her en der zijn we daarna weer in de boot gestapt naar het verblijf, hier hebben we geluncht en vervolgens was het alweer tijd om onze spullen bij elkaar te pakken en terug te varen/rijden naar Paramaribo.

En dan zit het er alweer zo goed als op en is mijn koffer alweer bijna ingepakt. Morgen gaan we nog één laatste dagje genieten aan het zwembad en een laatste keer uit eten hier in Suriname.

Dinsdagochtend nog even een rondje lopen door het centrum en dan is het tijd om naar het vliegveld te gaan.

Wat heb ik ontzettend genoten in de drie maanden dat ik hier gezeten heb!!

Tot woensdag! Liefs.

1. Ann.Kraaijenvanger:
    18 december 2016
    Sharon .dank je voor de mooie reis verslagen ..
    Prachtig gedaan .
    En dan nog eens mooie foto opnames er bij .
    Goede reis terug .
    En geniet lekker na .
    Met jou Naasten .
    Fijne Kerst en Gelukkig Gezond 2o17
    A.A.Kraaijenvanger .Somhorst
  2. Renate:
    19 december 2016
    Super leuk je verhalen te lezen. Goede reis terug en fijne feestdagen met je familie xx
  3. Lizette Waanders:
    Lieve sharon.
    we wensen je een goede terugreis.
    liefs en een dikke knuffel van ons drie
  4. Peter van der Veen:
    19 december 2016
    Lieve Sharon, vond het heel leuk op jou belevenissen via de blog te kunnen volgen. Maar goed, het worden herinneringen die je de rest van je leven niet zult vergeten. Alle mensen die om jou geven zullen weer blij zijn jou weer in hun midden te hebben. Goede reis terug en tot binnenkort. Groetjes en Knuffel van Ome Peter.
  5. Ria:
    19 december 2016
    Lieve Sharon wat fijn te lezen dat je een fantastische tijd hebt gehad! Nu terug naar Nederland en dat zal voor jou pap en mam een fantastische tijd zijn! Goede reis lieverd!
  6. Sharon:
    19 december 2016
    Dankjewel voor de lieve reacties allemaal!!!
  7. Opa enOma v.d.Veen:
    20 december 2016
    Wij zijn blij dat je het heel mooi hebt gehad en er veel van hebt opgestoken in ieder geval leuk dat wij alles mee mochten maken groetjes van ons en een prettige vlucht.

OPa en Oma