De eerste trips

25 oktober 2016 - Brownsberg, Suriname

Hoi allemaal,

De afgelopen tijd ben ik niet zo fanatiek geweest met schrijven, omdat we eigenlijk niet heel veel bijzonders hadden gedaan. Inmiddels hebben we de eerste 2 tripjes erop zitten dus heb ik weer wat te schrijven.

Twee of drie weken geleden hebben we de dolfijnen en kaaimannen toer gedaan. We zijn in Leonsberg op de boot gestapt en hebben een heel stuk over de  Suriname rivier gevaren, waar we heel veel dolfijnen gezien hebben. Soms kwamen ze dichtbij de boot, maar over het algemeen kon je ze van een afstand zien.

Vervolgens zijn we met de boot naar Domburg gevaren, hier hebben we wat rondgelopen en zijn daarna roti gaan eten bij een Hindoestaans gezin. Het was erg gezellig eten, iedereen kreeg een soort van deegrol en dit diende als bestek. Met een stukje deegrol kon je telkens wat aardappels, kip en kouseband (een soort boontjes) pakken en dan at je het op. Het was erg lekker eten trouwens.

Na het eten zijn we verdeeld over 2 boten, 1 boot met zes personen en wij zaten met ons vieren in een boot, of nouja boot.... het waren zeer krakkemikkige bootjes. Met deze bootjes zijn we de moerassen ingevaren om kaaimannen te zoeken. Aangezien het pikdonker was, de boot nogal wiebelde en de bootjesman behoorlijk hard vaarde, was het best een beetje eng.

De bootjesman had een zaklamp op zijn hoofd en scheen hiermee in de rondte, zodra er een kaaiman zat kon je de reflectie van het licht in de ogen van de kaaiman zien. Toen we er één hadden gevonden heeft de bootjesman hem gevangen en een elastiekje om zijn bek gegaan, zodat iedereen er mee op de foto kon. Ook de andere groep had twee kaaimannen gevangen. Vervolgens werden de kaaimannen weer vrijgelaten in het water.

Daarnaast zijn we op een donderdag nog voor de eerste keer naar Havanna gegaan om te stappen. Hier gingen we met ‘de partybus’ naartoe, een bus waar je op het dak zit, met een stuk dansvloer, harde muziek en gratis cocktails. Met de bus zijn we vervolgens anderhalf uur rondgereden (ook over de hoge brug hier in Paramaribo, wat ook best eng was) en toen bij de discotheek afgezet. Hier hebben we een ontzettende gezellige avond gehad, we kwamen zelfs wat Surinaamse mensen van onze afdeling op stage tegen.

Afgelopen weekend zijn we 2 dagen naar het binnenland geweest. Zaterdag om half 9 ’s ochtends zijn we vanaf Paramaribo vertrokken naar Brownsberg, onderweg zijn we in Lelydorp nog gestopt om te lunchen. Daarnaast hebben we nog een korte pitstop gemaakt om een dode slang te bekijken die langs de kant van de weg lag, deze was doodgeschoten door stropers aangezien de kogel er nog naast lag.

We moesten met het taxibusje de berg op, wat op zich nog niet zo eng was, totdat er een auto vanaf de andere kant kwam en onze chauffeur een stuk achteruit moest manoeuvreren aan de kant van het ravijn. Op dit moment was ik heel even bang dat we van de berg af zouden rijden, maar gelukkig ging het allemaal goed. Eenmaal aangekomen boven op de berg was het uitzicht geweldig, je kon er eindeloos ver weg kijken. Ook hebben we hier een aantal brulapen van redelijk dichtbij in de boom gezien.

Na het zien van het uitzicht ging onze wandeling beginnen, we gingen naar de watervallen toe. Hiervoor moesten we 4 km lopen en qua helling moesten we 350 meter dalen. Echter was er geen soort van verharde weg, maar moesten we echt door de bosjes lopen, waarbij we echt steile stukken naar beneden moesten. Ik heb hier flink geoefend op mijn spagaat, aangezien ik een keer of drie op m’n gat ben beland. Uiteindelijk na een hele wandeling zijn we heelhuids aangekomen bij de watervallen, waar we heerlijk konden afkoelen in het ijskoude water. Maar goed, het stuk dat we gelopen en gedaald zijn moesten we ook nog weer terug, maar dan de bult op. Het was een hele klim, maar na even flink doorbijten zijn we uiteindelijk weer boven op de berg gekomen. Vanaf hier zijn we doorgereden naar Stone Island, dit was ook ongeveer nog een uur rijden.

Stone island is een plek dat vroeger allemaal bos was, maar doordat er destijds een stuwdam is gebouwd om energie op te wekken voor een aluminiumbedrijf, heeft al het water zich opgehoopt. Het was een plek waar de Marons woonden (een bevolkingsgroep), die dus allemaal gedwongen werden om te verhuizen, gezien het water steeds hoger kwam te staan. Uiteindelijk werd het zoveel water dat het een meer is geworden met allemaal omliggende eilandjes.

Eenmaal aangekomen op Stone Island hebben we onze tassen in de hut gezet en zijn we naar het water gelopen om de zonsondergang te bekijken, waar we overigens ook nog een kaaiman in het water hebben gespot. Daarna hebben we de kamers verdeeld en de spullen weggelegd. ’s Avonds hebben we gegeten (rijst met kip; suprise) en daarna nog wat spelletjes gedaan. We zijn redelijk vroeg gaan slapen aangezien iedereen best moe was van de lange wandeltocht die we gemaakt hadden bij Brownsberg.

De volgende dag was een ‘chill dag’, we hebben eerst met z’n allen ontbeten, daarna konden we gaan zwemmen, in hetzelfde water waar piranha’s en kaaimannen zwemmen. Ja, ook ik ben dat water in gegaan. Naast zwemmen konden we ook nog hangmatteren bij de hut ( = hangen in de hangmat, ja dat is hier echt een werkwoord).

Na de lunch (wat denk je? Ja, kip met rijst) zijn we op een bootje naar een ander eilandje gevaren om hier nog apen te bekijken, want daar zaten ook brulapen. Naast de brulapen die we gezien hebben, hebben we ook nog het geluk gehad dat er een baby luiaard zat. Daarna waren de apen niet zo interessant meer en heeft iedereen een kwartier lang foto’s staan maken van de luiaard.

Toen we weer terug waren bij de hut was het ook alweer bijna tijd om onze spullen in te pakken en weer 2 uurtjes te rijden richting huis.

We kwamen erachter dat we precies het goede weekend hadden uitgekozen om weg te gaan, aangezien het zaterdag zo lang en zo hard had geregend in Paramaribo dat de auto’s dreven op de straten. Op wat regen ’s nachts na, hebben wij het gelukkig droog gehad tijdens de trip.

En nu, nu zijn we weer hard aan het werk op stage, na volgende week zit mijn tijd op de afdeling neurologie er alweer op en is het tijd voor een nieuwe afdeling. Vanaf 8 november ga ik beginnen op de gynaecologie / kraamafdeling, waar ik veel zin in heb.

Oh ja, ook de volgende trip komt er alweer bijna aan! :) van 4 t/m 7 november gaan we opnieuw het binnenland in, maar dit keer gaan we naar de Raleigvallen en Voltzberg. Zodra ik daar van terug ben zal ik de volgende blog schrijven!

Liefs uit het nog steeds bloedhete Suriname!

1. Tineke DW:
    26 oktober 2016
    Wat leuk om te lezen Sharon! Lekker genieten daar Enjoy!!
  2. Lucia:
    26 oktober 2016
    Wat een avontuur prachtig veel plezier straks bij de baby's
  3. Lizette Waanders:
    26 oktober 2016
    Wat maken jullie veel mee.
    leuk om te lezen.
    veel succes met de stage.
    liefs lizette
  4. Ann.Kraaijenvanger:
    Wauw .
    Mooi Mooi.
    Ook verassende momenten .
    Wat wij zo lezen ..
    Wat een stage periode zeg .
  5. Peter van der Veen:
    2 november 2016
    Hoi Sharon,

Weer leuke belevenissen en leuk dat me deze me ons deeld. Bij terugkomst zal een rijstmaaltijd wel niet zo snel op het menu staan. Ik zit dan eerder te denken aan Hollandse kost en dat zal dan wel een stampot zijn. Groetjes Ome Peter.